SYEIKH
Hamzah al-Fansuri telah banyak dibicarakan orang, namun tidak dapat dinafikan
perkara-perkara baru sentiasa ditemui oleh para peneliti. Pada mukadimah ini
saya nyatakan bahawa tanpa diketahui siapakah yang pertama mengkhayal rupa tokoh
agung sufi Nusantara itu, sehingga ditemui gambar imaginasi beliau.
Gambar
Syeikh Hamzah al-Fansuri dapat dipastikan sebagai gambar imaginasi, kerana pada
zaman beliau memang belum ada kamera. Sebenarnya ia berlaku bukan pada Syeikh
Hamzah al-Fansuri saja, tetapi juga terjadi pada ulama-ulama lainnya, termasuk
Imam al-Ghazali, Syeikh 'Abdul Qadir al-Jilani, Syeikh Nuruddin ar-Raniri, Wali
Sembilan dan lain-lain. Sungguh pun dipastikan gambar Syeikh Hamzah al-Fansuri
adalah gambar imaginasi, namun dalam artikel ini disiarkan juga, dan ia
merupakan pertama kali disiarkan dalam media cetak secara meluas.
Hampir
semua pengkaji yang mem bicarakan tokoh ulama ini pada zaman moden, selalu
merujuk kepada karya-karya Prof. Dr. Syed M. Naquib al-Attas. Barangkali dunia
memang mengakui bahawa beliaulah orang yang paling banyak memperkenalkan Syeikh
Hamzah al-Fansuri ke peringkat antarabangsa. Walau bagaimanapun apabila kita
membaca keseluruhan karya Prof. Dr. Syed M. Naquib al-Attas yang membicarakan
Syeikh Hamzah al-Fansuri, bukanlah bererti kita tidak perlu mentelaah
karya-karya lain lagi, kerana apabila kita mentelaah karya-karya selainnya,
terutama sekali yang masih berupa manuskrip, tentu sedikit sebanyak kita akan
menemukan perkara-perkara baru yang belum dibicarakan. Karya terkini tentang
Syeikh Hamzah al-Fansuri ialah buku yang diberi judul Tasawuf Yang Tertindas
Kajian Hermeneutik Terhadap Karya-Karya Hamzah Fansuri. Buku setebal 444
halaman itu dikarang oleh Dr. Abdul Hadi W.M. dan terbitan pertama oleh Penerbit
Paramadina, Jakarta, 2001. Sama ada karya-karya Prof. Dr. Syed M. Naquib
al-Attas mahupun karya Dr. Abdul Hadi W.M., sedikit pun tiada menyentuh gambar
Syeikh Hamzah al-Fansuri seperti yang tersebut di atas.
Asal-usul
dan Pendidikan
Prof.
A. Hasymi pada penyelidikannya yang lebih awal bertentangan dengan hasil
penyelidikannya yang terakhir. Penyelidikan awal, ayah Syeikh Hamzah al-Fansuri
nampaknya tidak ada hubungan adik beradik dengan ayah Syeikh Abdur Rauf
al-Fansuri. Penyelidikan terakhir beliau mengatakan bahawa Syeikh Hamzah
al-Fansuri itu adalah adik beradik dengan Syeikh Ali al-Fansuri. Syeikh Ali
al-Fansuri adalah ayah kepada Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri. Penyelidikan awal
yang saya maksudkan ialah yang ditulis oleh Prof. A. Hasymi dalam Ruba'i Hamzah
Fansuri yang dapat diambil pengertian daripada kalimatnya, "Ayah Hamzah
pindah dari Fansur (Singkel) ke Barus untuk mengajar, kerana beliau juga
seorang ulama besar, seperti halnya ayah Syeikh Abdur Rauf Fansuri yang juga
ulama, sama-sama berasal dari Fansur (Singkel)" (terbitan DBP, 1976, hlm.
11). Mengenai penyelidikan Prof. A. Hasymi yang menyebut Syeikh Hamzah
al-Fansuri saudara Syeikh Ali al-Fansuri atau Syeikh Abdur Rauf bin Ali
al-Fansuri adalah anak saudara kepada Syeikh Hamzah al-Fansuri, dapat dirujuk
kepada kata pengantar buku Hamzah Fansuri Penyair Sufi Aceh karya Abdul Hadi
W.M. Dan L. K. Ara, diterbitkan oleh Penerbit Lotkala, tanpa menyebut tempat
dan tarikh.
Walaupun
Prof. A. Hasymi belum memberikan suatu pernyataan tegas bahawa beliau
memansukhkan tulisannya yang disebut dalam Ruba'i Hamzah Fansuri, namun kita
terpaksa memakai penyelidikan terakhir seperti yang telah dijelaskan di atas.
Dr. Azyumardi Azra dalam bukunya, Jaringan Ulama mengatakan bahawa beliau tidak
yakin bahawa Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri itu benar-benar keponakan
(anak saudara) Syeikh Hamzah al-Fansuri. "Sebab, menurutnya, tidak ada
sumber lain yang mendukung hal itu." Bagi saya ia masih boleh dibicarakan
dan perlu penelitian yang lebih sempurna dan berkesinambungan. Sebab yang
dinamakan sumber pendukung sesuatu pendapat, bukan hanya berdasarkan tulisan
tetapi termasuklah cerita yang mutawatir. Kemungkinan Prof. A. Hasymi yang
berasal dari Aceh itu lebih banyak mendapatkan cerita yang mutawatir berbanding
penelitian barat yang banyak disebut oleh Azra. Diterima atau tidak oleh
pengkaji selain beliau, terpulanglah ijtihad masing-masing orang yang
berkenaan.
Dalam
buku Hamzah Fansuri Penyair Aceh, Prof. A. Hasymi menyebut bahawa Syeikh Hamzah
Fansuri hidup sampai akhir pemerintahan Sultan Iskandar Muda ternyata juga ada
perubahan daripada tulisan beliau yang termaktub dalam Ruba'i Hamzah Fansuri‚
selengkapnya, "Hanya yang sudah pasti, bahawa beliau hidup dalam masa
pemerintahan Sultan Alaidin Riayat Syah IV Saiyidil Mukammil (997-1011
H-1589-1604 M) sampai ke permulaan pemerintahan Sultan Iskandar Muda Darma
Wangsa Mahkota Alam (1016-1045 H-1607-1636 M)." Yang dimaksudkan dengan
"ternyata juga ada perubahan", ialah pada kalimat, " sampai ke
permulaan pemerintahan Sultan Iskandar Muda," menjadi kalimat "akhir
pemerintahan Sultan Iskandar Muda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan